Jaarverslag 2015

Als ik zo terug kijk op het afgelopen jaar, dan was 2015 toch wel een bewogen jaar. Het jaar begon goed met twee nieuwe bestuursleden, en een mooi gebaar van de BDV richting de samenleving door damspullen aan de AZC in Azelo in bruikleen te geven. Ook werd daar op 20 februari de clubavond gehouden. Onze spelers kwamen een zaal binnen vol met kinderen en hun ouders die vol enthousiasme aan de dampartijen begonnen. Vaak zonder enige kennis van de regels, maar soms hadden we wat tegenstanders die hun mannetje wel stonden. Helaas is het bij die ene keer gebleven, en was er geen animo bij het AZC om dit vaker te doen.

Een andere teleurstelling dit jaar was dat we geen jeugdleden meer hebben. Het spande de afgelopen jaren er al vaker om of we nieuwe aanwas kregen en of de jeugdleden lid bleven, maar als er éénmaal een paar leden opzeggen dan is het snel gedaan en zo was de situatie na de zomervakantie.

Dan de sportieve prestaties van dit jaar. Het eerste team (combinatie van spelers van Borne en Almelo) is in het seizoen 2014/15 overtuigend kampioen geworden. Ook in het nieuwe seizoen wordt er met dit combinatie-team gespeeld al moesten de Almelose spelers van de KNDB lid worden van de BDV. In de Eerste Klasse A staan ze nu op een vierde plek.

Het tweede  team deed het wat teleurstellender en degradeerde terug naar de eerste Klasse Oost. Ook zij bezetten nu de vierde plek.

In de onderlinge competitie werd Yuen Wong voor de zevende keer kampioen van Groep 1. Een tweede en derde plek waren er voor respectievelijk, Nico Rosink en Henk de Lange. In Groep 2 werd Henk Jansen overtuigend kampioen met Marinus Bosman als tweede en Gerard Santen als derde.

In het seizoen 2015/16 wordt er voor het eerst gespeeld met alle spelers in één competitie volgens het Keizer-systeem. Een unieke kans voor de wat mindere spelers om eens tegen de hele sterke te spelen om daar wat van te leren, maar ook om wat vaker tegen spelers van gelijk kaliber te spelen. Kijkend naar de standen van de 17 ronden dan valt met name op dat de B-spelers het heel wisselend doen: een aantal doen het veel beter dan vorig jaar, en een aantal doet het juist veel slechter. Maar we zijn pas halverwege dus er kan nog veel veranderen. Niels Meijer heeft dankzij zijn winstpartij op Yuen 6 weken op de eerste plaats gestaan, maar Yuen heeft zich herpakt en staat met ruime voorsprong inmiddels weer bovenaan. Ook mag niet onvermeld blijven dat Nico nog geen enkele partij heeft verloren, hij staat dan ook op een mooie tweede plaats. Bij het sneldamtoernooi gehouden op de laatste vrijdag in februari was Yuen weer oppermachtig en hij werd dan ook ongeslagen kampioen van Groep 1. Niels Meijer werd tweede, gevolgd door Nico Rosink. In Groep 2 zette Ayla Nur haar gestage opmars voort met als voorlopig hoogtepunt dat ze zich Sneldamkampioene van Groep 2 mag noemen! Runner-up was Marinus Bosman, en er waren liefst drie personen geëindigd op de derde plek: Bertus Noppers, Henk Jansen, en Loes Grooters.

De bekerfinale ging dit jaar tussen Jan Bosch en Yuen Wong. In de reguliere partij wist Jan het nog tot remise te maken, maar in de beslissende sneldampartij die volgde wist Yuen toch weer aan het langste eind te trekken.

De twee traditionele speciale damdagen, Dammen op de Boerderij, en het eindejaars duodammen werden ook weer redelijk goed bezocht. De familie Santen was dit jaar de gastheer en –vrouw voor het boerderijdammen. Henk Jansen werd met maximale score kampioen bij Groep 2, Nico Rosink werd kampioen in Groep 1.

Bij het duodammen waren er 12 deelnemers en niet geheel verrassend werd Yuen Wong met zijn partner kampioen. Helaas werd het begin van de avond in mineur gezet door het plotselinge en onverwachte stoppen van Walther. Dit brengt dan het totale ledenbestand op 27 leden (spelers van Almelo niet meegerekend)

Tot slot wil ik nog wel even stil staan bij wat feestelijke aangelegenheden. Dit jaar vierde Bertus Noppers zijn 40 jubileum. Tijdens de ledenvergadering eind augustus kreeg Bertus dan ook een mooie speech met al zijn wapenfeiten opgesomd, en natuurlijk het bijbehorende speldje en bloemen voor zijn vrouw.

Rest mij alleen nog jullie een sportief, gelukkig, en een gezond 2016 toe te wensen

Opgemaakt, januari 2016

B.C.H. Venneker, secretaris