Prachtige donatie voor jeugdwerk damclub.

Een mooie donatie – dát was wat de kinderen van de bekende Bornse dammer Marinus Freriks kort geleden schonken aan de Bornse Damvereniging. Doel? De plannen voor het herstarten van het jeugdwerk een stimulans geven. De aanleiding was verdrietig: Marinus zelf overleed vorige maand.

De Bornse Dam Vereniging kampte de afgelopen drie maanden met het overlijden van drie trouwe clubleden; verdrietige tijden dus. Eén van de leden, Marinus Freriks, woonde al een tijdje in Het Dijkhuis. Omdat hij niet meer naar de club kon, kwam er elke week een clublid bij hém dammen. Dat leverde mooie en ontroerende momenten op en liet de menselijke kant van de vereniging zien. Helaas kwam hier kort geleden dus een onverwacht einde aan.

Schooldammen en Borns kampioenschap

Ondertussen werkt oud-jeugdleider Tonnie Keijzer aan plannen om het jeugdwerk weer op te pakken. In het verleden organiseerde hij voor de vereniging bijvoorbeeld het jaarlijkse schooldamkampioenschap, allerlei andere toernooien én organiseerde hij damles op de basisscholen. Door corona kwamen de nieuwe plannen stil te liggen. De donatie komt dan ook op een prachtig moment.

Herinnering aan oud-damleider op basisscholen

Voorzitter Jos Moorman nam de donatie in ontvangst, uit handen van Liesbeth Freriks. Zij vertegenwoordigde de andere kinderen, waaronder oud-schooldamkampioen en oud-clublid Marit Freriks. Jos sprak na afloop: “Marinus zette zichzelf in het verleden in voor het jeugddammen op basisscholen. Heel mooi dat deze donatie dus weer gebruikt wordt om onder meer zijn mooie werk voort te zetten.”