Jaarverslag 2014

JAARVERSLAG 2014

2014 was een jaar dat gekenmerkt werd door verschillende hoogte- en dieptepunten. Het plotseling overlijden van onze voorzitter Ulbe Koster, ligt voor ons allen nog vers in het geheugen. Na de historische overwinning met 20-0 op Witte van Moort 3, werd Ulbe

's avonds achter de computer getroffen door een aneurysma en raakte in coma, waar hij niet meer van bijkwam.

De verslagenheid bij de familie, maar ook bij de leden was groot, maar Ulbe heeft een waardig afscheid gekregen met een mooie uitvaartdienst en verscheidene 'in memoriam' in de Tubantia, de Bornsche Courant, en op de website BorneBoeit.nl.

Ongeveer 2 weken daarvoor werden we al opgeschrikt door het overlijden van de echtgenote van Marinus Freriks na een kort ziektebed. Ook bij haar uitvaartdienst en condoleance hebben vele leden haar de laatste eer bewezen.

Een sportief dieptepunt dit jaar was de degradatie van het 1e team. Door het vertrek van o.a. Yuen Wong naar Westerhaar is er noodgedwongen een combinatie aangegaan met Almelo.

Gezien de rating van de spelers maken ze nu wel alle verwachtingen waar; ze staan momenteel eerste met 12 punten uit 6 wedstrijden.

Het sportieve hoogtepunt van dit jaar is toch wel de promotie van het provinciale team. In de hoofddklasse Oost waar ze in dit seizoen spelen is het echter wel alle hands aan dek; het 2e team staat nu op de laatste plek met 0 punten uit 5 wedstrijden.

Op persoonlijk vlak waren er ook wat ups en downs. Nico Rosink is op 13 augustus vader geworden van een dochter, Lynn Sophie. Gerard Santen mocht tijdens de ALV van 29 augustus een jubileumspeldje krijgen ter gelegenheid van zijn 40-jarig jubileum. Door ziekte cq lichamelijk ongemak werden Albert Veldman en Henk de Lange getroffen, maar beide zijn weer hersteld gelukkig.

Richard Vollenbroek is in het seizoen 2014/15 weer van de partij in Groep 2. Helaas heeft Joan Horst afscheid genomen als lid. Dit brengt het ledental op 29 senioren en 7 jeugdleden.

Op bestuurlijk vlak heeft Bart Venneker het secretariaat van Ernst Koster overgenomen. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Henk de Lange wedstrijdleider wordt, als opvolger van Niels Meijer, mits zijn verkiezing zonder problemen verloopt. Ulbe had al aangegeven dat hij in 2015 zou stoppen als voorzitter. Vóór zijn overlijden had er zich geen kandidaat-voorzitter gemeld. Nu is dit probleem alleen maar urgenter. Het bestuur heeft een short-list opgesteld met drie mogelijke kandidaten en vervolgens de eerste op die lijst, te weten Jos Moorman benaderd. Gelukkig wil Jos wel voorzitter worden, en dit zal hopelijk bevestigd worden in de Algemene Vergadering van februari.

Voor de zesde keer is Yuen Wong kampioen van Groep 1 geworden. Verrassende tweede en derde plek waren er voor respectievelijk Henk de Lange en Leo Springer. Henk Jansen speelt in het seizoen 2014/15 in Groep 2, waarmee het aantal spelers in Groep 1 uitkomt op 11.

De top drie in Groep 2 was geheel anders dan in het vorig seizoen. Ayla Nur zet haar opmars voort, maar moest in Peter Behrens haar meerdere erkennen. Op de derde plek is Gerard Santen geëindigd. Peter maakt geen gebruik van zijn promotierecht en blijft spelen in Groep 2.

Met het winnen van ook de bekercompetitie én het sneldammen heeft Yuen wederom de drieslag te pakken. In Groep 2 heeft Loes Grooters het sneldammen gewonnen. Nogmaals proficiat voor alle kampioenen!

Het schooldammen in Borne is dit jaar echt tot stilstand gekomen. Werd er vorig jaar nog een toernooi gehouden voor 5 teams, dit jaar konden we door gebrek aan belangstelling geen toernooi organiseren. Voor 2015 wordt dit niet anders. Hopelijk keert eens het tij en worden er weer wat scholen enthousiast van dammen.

Onze twee aparte dam-activiteiten, Dammen op de Boerderij, en de eindejaarsavond ̶ ditmaal gehouden op de tweede dag in het nieuwe jaar ̶ waren weer een groot succes. Bij het Dammen op de Boerderij waren er 13 leden met 4 partners.

Het duodamtoernooi bestond uit maar liefst 9 teams; Bertus Noppers mocht de zegetocht van Yuen dit jaar bijstaan, of was het andersom? In ieder geval bereikten zij een mooie 100% score! De strijd om de tweede plek was spannender, zowel Michiel en Peter, en Jan en Richard hadden 10 punten, maar met meer bordpunten waren het Michiel en Peter die tweede werden.

Tot slot wens ik jullie allen een voorspoedig, gelukkig, succesvol en sportief 2015 toe!

Opgemaakt, Januari 2015

B.C.H. Venneker, secretaris