Jaarverslag 2010

JAARVERSLAG 2010

Aan de vooravond van ons 75-jarig jubileum in 2011 zal er toch nog echt nog een jaarverslag over 2010 gemaakt moeten worden. Het jaar 2010 ging gepaard met een beetje geluk en een beetje teleurstelling, zoals het missen van het kampioenschap van ons P.O.D.B team. Dit kan natuurlijk een tactische zet zijn geweest, misschien wilden ze ons jubileumjaar extra luister bij zetten door juist dan kampioen te worden. Gezien de stand zal het wéér moeilijk gaan worden, maar we zijn afhankelijk geworden van EDC dat een wedstrijd minder heeft gespeeld.

Verder hebben er zich dit jaar geen onvoorziene gebeurtenissen plaats gevonden.

Het bestuur heeft het afgelopen jaar 4 keer vergaderd, waarbij de lopende zaken zijn behandeld, zoals een noodzakelijke contributieverhoging, sponsoring en feestcommissie. Óók hebben we regelmatig contact met leden van het BLOS/BOS waar we onze vereniging en onze doelen onder de aandacht hebben gebracht. Het resulteert in een goede samenwerking, waarbij we veel medewerking krijgen. Er zijn de nodige afspraken gemaakt op het gebied van o.a. het schooldammen. Financieel steunt de Gemeente Borne hoofdzakelijk de finale NK schooldammen en ons jaarlijkse schooldamtoernooi.

Michiel Hagreis was als bestuurslid aftredend en gaf te kennen dat hij nog wel een periode door wilde gaan.

Nico Rosink had al een tijdje de werkzaamheden als penningmeester van Ulbe Koster overgenomen, maar moest formeel nog de goedkeuring van de ledenvergadering hebben. Beide heren werden met algemene stemmen gekozen.

Op 5 februari en op 27 augustus zijn de algemene ledenvergaderingen gehouden. Beide werden zéér goed bezocht. Voor de eerste maal werd de ledenvergadering gehouden aan het begin van de nieuwe competitie. De tevredenheid over de verlenging tot eind juni was zodanig, dat besloten is het voor het komend seizoen weer te doen. Ook is besloten, met één onthouding, de contributie per 1 januari 2011 te verhogen.

De nieuwe tarieven zijn: Jeugd t/m 16 jaar: €36,00; 17 t/m 20jaar: €50,00; 21 t/m 64 jaar: €100,00 en 65 jaar en ouder: €75,00

Per 31 december 2010 zijn er 35 senioren en 11 jeugdigen lid van de vereniging. De toename van 3 jeugdigen was te danken aan onze inzet op de scholen (2 leden) en andere activiteiten (Albert Veldman).

Erg jammer was dat Marloes Sanders het plotselinge besluit heeft genomen met onmiddellijke ingang het lidmaatschap op te zeggen.

Ernst Koster werd gehuldigd vanwege zijn 50-jarig jubileum als lid van de Bornse Dam Vereniging. Hij ontving uit handen van de voorzitter Ulbe Koster een diploma namens de KNDB en een bloemstukje voor zijn vrouw.

Kampioen 2009-2010 in groep 1 werd Nico Rosink. Die titel veroverde hij na een zenuwslopende barrage tegen de jonge Yuen Wong, titelverdediger van de laatste paar jaar. Leo Springer veroverde de derde plaats met de meeste gespeelde wedstrijden, maar ja, de punten tellen. Door het beëindigen van Marloes Sanders hoeft er niemand te degraderen.

In de tweede groep stak Henk Jansen met kop en schouders boven de clubgenoten uit, maar door het doorspelen tot eind juni bleven een aantal spelers weg zodat hij niet al zijn partijen kon uitspelen. Hij zou dan ook geen kampioen kunnen worden ware het niet dat Marinus Freriks hem een handje hielp door tegen Joan Horst gelijk te spelen, zodat ze beiden gelijk eindigden. Joan had echter méér partijen gespeeld zodat hij tweede werd.

Óók streden Jos Moorman, Peter Behrens en Loes Grooters tot op het laatst om de derde plaats in hun groep

Uiteindelijk kon Jos de derde plaats voor zich opeisen.

Groep 1 is 13 augustus gestart met 15 spelers met een simultaan wedstrijd tegen Rik Keurentjes. De groep werd ook nog aangevuld met een aantal spelers van Twente’s Eerste.

Officieel is het nieuwe seizoen begonnen op 3 september. Groep 1 komt i.v.m. de Bondscompetities laat op gang, niet iedereen speelt op vrijdagavond, voorafgaand aan de zaterdagwedstrijden, wat de ranglijst nogal scheef trekt. Het is óók vervelend voor de andere spelers die geen Bondswedstrijden spelen, die hebben vaker geen partij.

Op het eind van 2010 staat Yuen op de eerste plek met een geruststellende voorsprong van 3 punten, maar gezien het verloop van het vorig seizoen valt daar nog geen voorspelling over te doen, wie weet…

In groep 2 is ook de strijd ontbrand. De opkomst is wederom vrij groot wat te zien is aan het aantal wedstrijden die er gespeeld zijn. Momenteel staat Jos Moorman fier op kop en zal zeker trachten kampioen te worden.

Maar op korte afstand staan Joan Horst en Hans Lucassen op de tweede en derde plaats zodat niets zeker is in deze groep.

Bij het sneldammen werd in groep 1 Yuen Wong winnaar en kampioen in de eerste groep, op 2 punten achterstand gevolgd door Nico Rosink en derde werd Niels Meijer.

In groep 2 was het razend spannend en toe de kruitdampen waren opgetrokken zag Jos Moorman dat hij aan het langste eind had getrokken en winnaar was met 1 punt voorsprong op Joan Horst. Om de derde plaats werd door Richard Vollenbroek en Loes Grooters stevig gevochten. Ze eindigden beiden als derde, maar omdat Loes van Richard had verloren restte voor haar een 4e plaats.

Nieuw in dit seizoen is dat er een bekercompetitie wordt gehouden waarbij de lagergeplaatsten aan een remise genoeg hebben om een ronde verder te komen. De eerste ronde is afgewerkt, waarbij er al een aantal verassende uitslagen waren te melden. Vooral bij de confrontatie 1e – 2e groep spelers werd hard gevochten, waarbij Henk Jansen, tegen Gerard Santen en Marinus Bosman, tegen Arie Hanegraaf, werden uitgeschakeld.

Óók bij het treffen onderling van de eerste vielen er slachtoffers. Zo werden Michiel Hagreis en Nico Rosink al in de eerste ronde uitgeschakeld.

De start voor KNDB Bondscompetitie verliep in het nieuwe jaar niet zoals gedacht. Hevige sneeuwval en gladde wegen zorgden er voor dat Orfam2, naar Roden, en Orfam3, naar Oosterveen, de tocht niet ondernamen.

Orfam2 wist zich met 2 overwinningen en een gelijkspel uiteindelijk naar een degelijke 6e plaats te werken.

In het nieuwe seizoen 2010-2011 wordt er nogal wisselvallig gepresteerd, op de 11e plaats met 5 punten uit 7 wedstrijden zal er toch weer naar beneden gekeken moeten worden om weer niet in de val van promotie/degradatie wedstrijden te geraken.

Het mag ook niet onvermeld blijven, dat onze vertegenwoordiger in de Ereklasse, Yuen Wong, het voortreffelijk doet op het hoogste niveau. Beste Bornse dammers waren Leo Springer en Walther Broekate met elk 10 punten uit 7 wedstrijden.

Orfam3 eindigde in het seizoen met 3 punten uit 11 wedstrijden op de 11e plaats. Hier was de beste Bornse dammer Ulbe Koster met 5 punten uit 5 wedstrijden. In het nieuwe seizoen staat het team met 4 punten uit 7 wedstrijden op de 10e plaats. Wellicht zou deze positie behouden kunnen blijven, maar dat zal een zware klus worden.

Het is weer niet gelukt!!! Na de winst tegen Dedemsvaart werd de koppositie veroverd, winst tegen Nijverdal had het team het kampioenschap betekend. Echter het werd 6-6, met een gelijk aantal punten met Rijssen, maar het bordsaldo werkte in het voordeel van Rijssen.

Momenteel in het nieuwe seizoen staat het team met 7 punten uit 5 wedstrijden voorlopig op de 1e plaats, maar EDC en Balkbrug moeten nog een inhaalwedstrijd tegen elkaar spelen. Het zal dus nog erg spannend worden in deze groep. Met nog twee wedstrijden te gaan zal het eind januari duidelijk zijn wie zich kampioen mag noemen. Wellicht zullen de bordpunten ook weer de doorslag geven.

Voor de verandering werd er eind januari voor de jeugd een dartswedstrijd georganiseerd.

Aan het eind van het seizoen 2009/2010 eindigde Ayla Nur als eerste in de competitie, direct op één punt achterstand gevolgd door Koen Kremer en Wessel Smits werd derde.

Bij het sneldammen wist Ayla ook de concurrentie met maar liefst 8 punten voor te blijven. Wessel Smits en Koen Kremer eindigde ex aequo op de tweede plaats. In de sub groep werd nieuweling Jolien Annink de trotse winnares.

Bij het schooldammen wint De Regenboog 1 de halve finale van het schooldammen PODB en plaatst zich voor de finale. Echter door het te laat komen voor de finale mist het team de eerste twee rondes. Ze zijn als 10e geëindigd en hebben zich niet geplaatst voor de landelijke halve finale. Toch jammer, omdat er behoorlijke kansen waren verder te komen. Maar ze mogen het weer proberen, want ze werden op het schooldamtoernooi in november voor de zoveelste keer Kampioen van Borne. Tweede werd het viertal van De Zonnebloem en derde De Regenboog 2.

Er is getracht, i.s.m. de Gemeente Borne, een tweetal clinics te houden voor de schooljeugd. Echter door de gebrek aan belangstelling gingen deze niet door.

Zoals elk jaar weer zijn de damleden in het zomerreces weer bij elkaar gekomen om toch nog weer een potje te gaan dammen. Ditmaal werd de familie Vetketel vereerd door een horde dammers met of zonder aanhang.

Er werd heftig maar sportief gestreden op het bord, maar ook de dames lieten zich niet onbetuigd.

Aan het eind waren er natuurlijk ook winnaars.

In groep 1 werd Wytze Sytsma glorieus eerste, met op behoorlijke achterstand werd Nico Rosink 2e en Jan Bosch 3e . In groep 2 was het spannender. Daar werd Marinus Bosman eerste en Henk Jansen en Richard Vollenbroek resp. 2e en 3e .

De dames speelden andere wedstrijdjes. Daar werd Leonie Hasserlerharm eerste en Monique Hagreis werd tweede. Annie Hanegraaf en Ria Vetketel deelden de 3e plaats. Als afsluiting werd genoten van een heerlijke barbecue waarna de prijzen werden uitgereikt. De organisatie was zoals gewoonlijk weer uitstekend en zelfs was er voor mooi weer gezorgd.

Zoals het al een aantal jaren het geval is waren we weer present op de Melbuulndagen. Een groot aantal leden was aanwezig om de Bornenaren de schrik op het lijf te jagen. Vooral de jeugd was nadrukkelijk aanwezig, niet alleen om te dammen, maar wel voor de snoeperij. Ondanks het voorziene slechte weer was er tegen de verwachting in zelfs op zondag een grote belangstelling.

Als nevenactiviteit werd door de feestcommissie er een loterij gehouden waarbij de (enige) hoofdprijs was een dagje racen op het circuit van Zandvoort.

Als blikvanger zorgde Bennie Vetketel ervoor dat zijn crossauto bij de kraam stond. Dit gaf natuurlijk veel bekijks.

We willen de behulpzame leden, de feestcommissie en vooral Bennie Vetketel en zijn vrouw Ria, die heel parmantig en vakkundig de crossauto naar de kraam heeft gestuurd, bedanken voor aanwezigheid. De bedoeling was om wat extra geld binnen te halen voor de jubileumpot. Het was een leuk initiatief, waarbij jammer genoeg niet het gehoopte financiële resultaat werd behaald.

De feestcommissie hield in maart een boekverkoopdag welke in het Trivium werd gehouden Op 19 december stonden ze met een kraam in het centrum van Borne met een kraam om diverse lekkernijen als erwtensoep, cake, appeltaart en kniepertjes te verkopen. De toeloop was niet zo erg groot, maar ondanks de koude en de gladheid is er toch aardig verkocht.

Tot slot wil ik toch enige mensen speciaal bedanken, n.l. Loes Grooters en Henk de Lange voor hun PR-inspanningen die ze ook dit jaar voor onze vereniging hebben verricht en niet te vergeten Bertus Noppers voor al zijn werkzaamheden om te zorgen dat het sponsorgeld binnenkomt. Mede bedanken we Tonnie Keijzer die, samen met Walther Broekate, belangeloos de jeugdclub leidt en er structuur heeft aangebracht.

Verder willen dan ook alle anderen bedanken die, in welke vorm dan ook, aan andere activiteiten hun medewerking hebben verleend en dit tot een succes hebben gemaakt. Zonder hun hulp kunnen we niet die activiteiten ontplooien die we nu doen.

Ook dit jaar kunnen we terugzien op een jaar waar we toch veel activiteiten hebben ontplooid. Hopelijk levert ons dat het komend jaar vooral bij de jeugd wat meer resultaat op. We blijven ons daarop richten.

Als dit jaarverslag jullie bereikt, dan is het jubileumjaar al begonnen. Er staan een aantal evenementen op het programma waarmee we de Bornenaren laten zien dat we al 75 jaar redenen hebben van bestaan.

De feestcommissie zal het een en ander wel op de jaarvergadering bekend maken.

Rest me jullie nog een voorspoedig, gelukkig, succesvol en sportief jaar 2011 toe te wensen.

Opgemaakt, januari 2011

E. Koster, secretaris