Loes Grooters zorgt voor bekersensatie.

Een “volle bak” bij de Bornse Dam Vereniging.

Glorieus terug komen vanuit een desastreuze stand, soms gebeurt dat gewoon. Willem Buschers kwam totaal gewonnen te staan tegen Jelle Jepma maar werd pijnlijk geraakt in zijn achilleshiel. Na een foute slagkeuze van Willem sloeg Jelle toe met een verrassende hielslag en speelde de partij vervolgens keurig naar de winst. Fons ten Broeke won zeer overtuigend van Marinus Freriks en Bennie Vetketel bezweek toch wel onnodig onder de centrumdruk van Bart Venneker. Arie Hanegraaf werd in de tang genomen door Michiel Hagreis en ging al snel de bietenbrug op. Yuen Wong verlokte Gerrit Bosch tot een foutieve ruil en sloeg toe met een dodelijke damcombinatie. Iets meer werk had Nico Rosink met Gerard Santen maar ook dat ging allemaal redelijk soepel naar de winst. Er werd ook nog een beker wedstrijd gespeeld en dat ging tussen Leo Springer en Loes Grooters die de laatste tijd verrassend sterk speelt . Ze heeft haar geliefde openingsstrategie ontwikkeld tot een geducht wapen waar menigeen zich de tanden op stuk bijt. 48 zetten lang ging het volkomen gelijk op tussen Loes en haar vermaarde tegenstander totdat Leo een foutje maakte. Loes had de partij zelfs nog kunnen winnen maar het werd toch nog remise en met dat resultaat gaat Loes verder in de beker en Leo ligt na de eerste ronde dus al uit het bekertoernooi.

Het provinciale team speelde thuis tegen Rijssen, Henk de Lange combineerde al snel naar schijf- en partijwinst. Vervolgens bleef het nog lang spannend omdat Hans van der Zon een schijf achter kwam, maar dat werd uiteindelijk toch nog remise. Op het laatst wist Tonnie Keijzer zijn partij nog te winnen en een keurige 8-4 overwinning was het eindresultaat. Op de zaterdag speelde het landelijke team tegen de sterke reserves van Witte van Moort. Spannend werd het niet , het verschil was toch te groot. Het werd een ruime 14-6 nederlaag. “Puntenmachine” Gertjan Kolsté is niet in vorm en verloor en verder waren er nog drie nederlagen te “betreuren”. Michiel Hagreis zag kennelijk  niets in de kansen van zijn wel degelijk fraaie stand en nam genoegen met remise. Tonnie Keijzer had als enige , met een forcing , kunnen winnen maar dat werd niet gezien. Daar staat tegenover dat Leo Springer ontsnapte aan een nederlaag via een zeer verassende wending die alleen achteraf door de computer gesignaleerd werd. Het lijkt er op dat het team dit jaar genoegen zal moeten nemen met een bescheiden rol in de eerste klasse A.

G.Bosch-Y.Wong 0-2

B.Vetketel- B.Venneker 0-2