Henk de Lange 40 jaar lid van damvereniging.

.

De voorzitter van de provinciale dambond kwam er afgelopen vrijdag zelfs voor naar Borne: de huldiging van Henk de Lange, die al 40 jaar lid was van de Bornse Damvereniging (BDV) en zelfs al 46 jaar van de landelijke dambond. Henk kreeg lovende woorden, bloemen én een gouden speldje uitgereikt. Terecht, want Henk is allereerst een dammer die prachtige openingen op het dambord kan zetten en ook in midden- en eindspel verrassend kan spelen. Daarnaast is Henk ook enorm actief voor de damclub. Zo is hij al jaren wedstrijdleider, sinds 2015 bestuurslid van de BDV en houdt hij al vanaf 2006 de website van de Bornse damvereniging bij. Hij bracht enkele jaren geleden ook een nieuw spelsysteem binnen de club, een systeem waardoor er meer dammers op een avond een partij hebben. Ook voert Henk digitaal vele partijen in de computer in en analyseert hij die. Dat levert vaak verrassend voer op voor de wekelijkse damartikelen die hij schrijft voor de lokale media.

Dammer in hart en nieren

De damsport is voor Henk ook al jaren zijn lust en leven. Mnstens twee keer per week is hij achter het dambord te vinden: op vrijdag bij zijn club in Borne, op dinsdag bij de Enschedese Damclub. Henk speelde ook vanaf midden jaren 80 mee in de top van de BDV. Dat bracht hem ook in het landelijke damteam van Borne. Sinds vele wedstrijden op internet worden opgeslagen, staan er van Henk al 227 dampartijen online. De eerste, 9 september 1978, verloor hij helaas. Vele winstpartijen én minstens zo veel remises volgden. Los van alle inzet en damkwaliteiten noemde PODB-voorzitter Paul van de Veen Henk een fijne vent die altijd optimistisch is en nooit klaagt De BDV prijst zich gelukkig met zo’n betrokken en prettige speler.