Damtraditie op boerderij weer succes.

Tientallen keren vond het al plaats: Dammen op de boerderij, een initiatief van enkele leden van de Bornse Damvereniging met een groot erf. Afgelopen zaterdag werd de traditie weer voortgezet. Dit keer op het terrein van een van de eerste huizen in Bornerbroek. De opkomst was enorm.

De dag begon drukkend warm en zonnig. Elf damborden stonden paraat onder een overkapping, klaar om te worden bespeeld. En dát gebeurde de rest van de middag dan ook volop. Bij maar liefst 22 dammers vlogen de vonken figuurlijk van het bord tijden sportieve én fanatieke partijen. Onder hen ook enkele leden van de Almelose damvereniging, die samen met de besten van Borne in de bondscompetitie floreren. Ondertussen was er voor de echtgenoten van de dammers een alternatief programma. Dat bestond uit onder meer darten, dobbelen en yahtzee.

De beste dammers speelden in één groep. De subtoppers werden verdeeld over twee kleinere groepen, waarna de nummers 1 van beide subgroepen nog weer tegen elkaar damden. Datzelfde gold voor de nummers 2, 3 enzovoort. Dat én het speeltempo van 15 minuten voor de subtop, leidde tot interessante uitslagen. Zo eindigde Arie Hanegraaf met kop en schouders boven zijn ploeggenoten.

Ayla Nur, in de andere groep, zag het geluk aan haar zijde door een verliespartij van kampioenskandidaat Jos Moorman in de laatste ronde. Hierdoor mochten zij en Almeloër Gerald Krol in slechts vijf minuten een barrage spelen om de eerste plaats. Die eindigde, net als de eerdere onderlinge strijd, in remise. Na nu een barrage van slechts vier minuten was het Ayla die juichend over de eindstreep kwam. Zij en de andere groepswinnaar Arie streden daarna nog om de wisselbeker. Ook daar trok zij aan het langste eind. Arie werd daardoor tweede, Peter van Esch eindigde derde.

In de eerste groep damden de toppers met een speeltempo van 5 minuten plus 3 seconden per zet. Ook hier ging het er verhit – en af en toe bijzonder luidruchtig – aan toe. Twee van de drie bekerplaatsen vielen uiteindelijk in handen van Almelose dammers, namelijk Gertjan Kolsté (tweede) en Anton Jurg (derde). Toch was het de beste speler van de Bornse Damvereniging die de kampioens-wisselbeker in ontvangst mocht nemen: Yuen Wong.

Bij de echtgenoten was de strijd er niet minder om. De uitslagen wisselden per spelonderdeel behoorlijk. Uiteindelijk was het hier nieuwkomer Tiny Bosch uit Almelo die de boerderij-wisseltrofee uit handen van organisator Peter van Esch kreeg. Joke ten Broeke eindigde hier tweede, op de voet gevolgd door gastvrouw Mieke Santen. Daarna stond er een rijk gevuld buffet klaar, terwijl het buiten ondertussen plensde. Het mocht de pret niet drukken.

Uitslagen

GROEP 1