De Zetjeskoning blijft dammen.

Bron: De Tubantia.

De Zetjeskoning blijft dammen, zo lang het maar kan

Bertus Noppers is benoemd tot erelid van de Bornse Dam Vereniging.

Kinderen en kleinkinderen weten dat ze op vrijdagavond niet naar hun vader en opa hoeven, want dan gaat Bertus Noppers steevast naar de clubavond van de damvereniging.

ANDRÉ SCHEFFERS

Al meer dan 40 jaar is de vrijdagavond de damavond van Bertus Noppers uit Borne. Afgelopen vrijdag werd de 80-jarige tijdens de jaarlijkse ledenvergadering tot erelid van de Bornse Dam Vereniging benoemd.

Nu, na het weekeinde, blikt hij met veel genoegen terug op dat heugelijke feit. “Mijn zwager kwam me zogenaamd ophalen voor de prijsuitreiking van het duo-dammen, maar dat bleek dus helemaal niet waar. Dat ik die oorkonde kreeg, was echt een heel mooie verrassing.”

Noppers stond in de jaren 80 aan de wieg van het jeugddammen in Borne, dat met 30 tot 40 jeugdleden floreerde in die dagen. Samen met zijn zwager gaf hij bij de Regenboog damles. “Die kinderen schopten het soms ver op de Overijsselse en Nederlandse kampioenschappen. Maar uiteindelijk zijn er niet veel overgebleven. De meesten moesten kiezen en dan werd het meestal toch voetbal. Aan de contributie kon het niet liggen: die bedroeg 2 gulden in de maand en als een gezin het financieel moeilijk ha d, werd dat wel geregeld.”

Afgekeurd

Noppers werd als werknemer in de textiel al vroeg afgekeurd, vanwege rugproblemen. Hij kon maar moeilijk aan die situatie wennen. Totdat zijn zwager op een dag zei dat-ie eens mee moest gaan naar de damclub. Bertus Noppers groeide uit tot een uitstekend dammer, die tijdens een partij zo verrassend met een zet uit de hoek kon komen dat ze hem de bijnaam ‘De Zetjeskoning’ gaven. “Nog steeds ga ik naar de damclub om mijn potjes te winnen. Dat lukt niet altijd meer, maar we doen ons best.”

Zijn enorme betrokkenheid bij de club leverde hem eerder al de benoeming tot lid van verdienste op. En Noppers werd ooit eens uitgeroepen tot beste barman van het jaar.

’t Dijkhuis

Hij vond het prachtig dat zijn dochters Anita, Gerdi en Barbara vrijdag bij zijn benoeming tot erelid aanwezig waren. Dochter Inge wordt wegens ziekte verzorgd en kon er niet bij zijn. Evenals als zijn vrouw Gerrie, die in zorginstelling ’t Dijkhuis verblijft. Zelf herstelt de dammer momenteel van een longontsteking, maar hij hoopt vrijdag weer van de partij te zijn op de clubavond.

Echt vlotjes gaat het allemaal niet meer en daarom hoopt Bertus dat er snel een appartement voor hem vrijkomt in ’t Dijkhuis. “Dan ben ik ook weer dichter bij mijn vrouw en dat is wel zo fijn. We willen graag allemaal oud worden en het liefst in goede gezondheid. Dat lukt helaas niet altijd. Maar dammen, dat blijven we doen zo lang we kunnen.”