Opluchting voor Michiel Hagreis

Partijen om van te smullen , afgelopen vrijdag bij de Bornse Dam Vereniging.

Kampioen Yuen Wong en Leo Springer speelden het principieel. De centrumstand was voor Wong en de omsingeling voor Leo. Yuen plaatste een tijdelijk offer maar een paar zetten later moest Leo deze schijf weer terug geven. Analytisch was het nog wel remise maar in de lastige stand raakte Leo de weg kwijt en verloor alsnog. Jan Koerselman speelde een compromisloze aanvalsstand en “tweede man” van de club Nico Rosink liet dat bewust toe om complicaties uit te lokken. De stellingen schoven in mekaar en het was Rosink zelf die een lastig te onderkennen winstgang miste. Een paar zetten later nam Nico een afwikkeling waarbij Jan Koerselman geen oplossing meer vond en moest capituleren. Maar verrassend genoeg bleek achteraf dat er nog wel degelijk een remise mogelijkheid in had gezeten. Dit werd geconstateerd met behulp van de computer die regelmatig achteraf geraadpleegd wordt. Het was echter zo ingewikkeld en verrassend dat het achter het bord nauwelijks te zien was.

Bertus Noppers moest het opnemen tegen eerste team speler Michiel Hagreis. Maar Bertus weerde zich uitstekend en liet Michiel  spitsroeden lopen. Uiteindelijk raakte Bertus de weg kwijt en een opgeluchte Michiel kon toch nog beide punten incasseren. Ayla Nur moest het opnemen tegen Gerard Santen en ze had de pech dat zij een lastig standje moest berekenen. Ze vond niet de juiste oplossingen die wel degelijk aanwezig waren en ze had de pech dat Gerard door de aard van de stand logischerwijs naar de winst toe geleid werd. Dat neemt niet weg dat Gerard in een goede vorm verkeert en Ayla heeft de laatste tijd geen greintje geluk en dat is toch wel een factor die de meeste dammers een zetje in de rug geeft om op het juiste spoor te komen. In een lange en taaie klassieke partij trok Tonnie Keijzer uiteindelijk aan het langste eind tegen Hans van der Zon, na tot hilariteit van de omstanders en Tonnie zelf eerst nog een eenvoudige winst gemist te hebben.

M.Bosman- J.Bosch 0-2

P.Behrens- B.Vetketel 1-1