Dammer Bertus Noppers benoemd tot erelid

bertus11

Links voorzitter Jos  Moorman en rechts Bertus Noppers.

In clubgebouw De Fontein in Borne is afgelopen vrijdag 3 februari Bertus Noppers verrast met een oorkonde, bloemen en bierpakket. Dat gebeurde tijdens de ledenvergadering van de Bornse Damvereniging. De aanleiding? Bertus werd gehuldigd tot erelid.

Er was alle reden om dammer Bertus te huldigen. Meer dan 41 jaar is hij al actief lid van de vereniging. En met actief wordt bedoeld dat hij zich niet alleen als dammer van zijn beste kant laat zien, maar minstens ook zo veel als betrokken clublid. Zo hielp hij in 1981 al mee met de oprichting van de jeugddamvereniging en bleef hij tot en met 2012 bijzonder actief in dit jeugdwerk. Zo begeleidde hij samen met zijn zwager de jeugd van de club én gaf hij honderden leerlingen damles op voormalige basisschool De Regenboog. Mede dankzij zijn inzet scoorde De Regenboog geregeld de titel schooldamkampioen van Borne. Verschillende van zijn getrainde schoolteams bereikten zelfs op provinciaal en landelijk niveau succes.

Barwerk en sponsoring

Naast die vele jeugdactiviteiten draaide hij ook jarenlang de bar van de club, toen nog gevestigd in ’t Trefpunt aan de Dr. Schaepmanstraat. In 1984 is hij hiervoor zelfs uitgeroepen tot Beste barman van het jaar. Voor zijn vele werk kreeg hij in 1996 al de oorkonde en titel lid van Verdienste. Daarna ging hij onverminderd door met verzetten van bergen werk. Een belangrijke activiteit voor de vereniging was daarbij het binnenhalen van sponsorgeld. Zelfs toen hij mobiel wat minder werd, trok hij er gewoon met zijn scootmobiel op uit om de Bornse middenstand om bijdrages te vragen voor onder meer het jeugdwerk. Met succes. Wie kon immers zo’n enthousiaste, goedlachse en betrokken man weigeren? Om gezondheidsredenen legde Bertus dit sponsorwerk enkele jaren geleden neer.

Ongekroonde zetjeskoning

De damprestaties van Bertus hebben al die jaren overigens niet onder zijn inzet geleden. Bij het jaarlijkse sneldamtoernooi eindigde hij menig maal als kampioen of tweede in groep 2. Ook met het zomerse festijn Dammen op de Boerderij sleept hij vaak prijzen binnen. In zijn spel staat hij erom bekend dat hij vaak op slinkse wijze een vernuftig slagzetje uit zijn spreekwoordelijke hoge hoed weet te toveren. Dat redde hem menigmaal van een ogenschijnlijke ondergang. Vanwege dit talent kreeg hij eerder de geuzennaam ‘de ongekroonde zetjeskoning’.

Al met al heeft Bertus de titel erelid meer dan verdiend. Hij mag het verenigingswerk nu overlaten aan de volgende generaties. De damvereniging hoopt nog wel heel lang van zijn aanwezigheid en damspel te mogen genieten.

Hieronder ook nog het bericht zoals dat in de Tubantia van 4 februari is geplaatst.

bertus3