Winst voor "blinddammer" Henk de Lange

club16

De Bornse Dam Vereniging. Rechts op de voorgrond een jong en veelbelovend talent, Ayla Nur.

Op de clubavond van de Bornse Dam Vereniging werden weer spannende partijen gespeeld.

Het meest in het oog springend was de partij tussen Jan Koerselman en Fons ten Broeke. Er werd een prachtige ,scherpe en gecompliceerde opening gespeeld, waarbij menig toeschouwer zich afvroeg wie er nou eigenlijk beter stond. Uiteindelijk was het Koerselman die aan het langste eind trok. Ook in een inhoud rijke partij toonde Peter van Esch zich uiteindelijk de meerdere van secretaris Bart Venneker. Loes Grooters en Marinus Bosman kennen mekaar door en door en zouden misschien wel eens een geslaagde poging kunnen doen om mekaars gedachten te raden. Het duel eindigde daarom niet geheel onverwacht in een puntendeling. Leo Springer en Nico Rosink deelden de punten en blijven gebroederlijk aan kop van de ranglijst staan. Ayla Nur hield het lang vol tegen Michiel Hagreis maar in een dunne stand moest zij tenslotte toch het hoofd buigen. Jos Moorman boekte zijn eerste succesje ten koste van de nog steeds puntloze Henk Jansen. Henk de Lange zat op allerlei mogelijke winst variantjes te rekenen tegen Gerard Santen, maar zag volledig over het hoofd dat hij met een eenvoudige combinatie kon winnen. Hoe blind kun je zijn! Het plan van Henk was wel goed want op den duur was de stand voor Gerard niet meer houdbaar. Jan Bosch en Hans van der Zon bestreden elkaar vanuit hun versterkte bolwerken, en hun puntendeling was goed voor het wederzijdse zelfvertrouwen. Rest nog te vermelden dat de veteranen strijd tussen Bertus Noppers en Arie Hanegraaf  in een puntendeling eindigde.

Op de zaterdag moest het eerste team aantreden tegen de taaie Friese rakkers uit Dokkum. Frank Eektimmerman stond eerst goed maar later in de partij ontsnapte hij aan een nederlaag. Frank Krijnen werd verrast door een offer met oploop en de wel degelijk aanwezige redding zag hij niet. Niels Meijer speelde een prachtige partij en won maar het had ook anders kunnen aflopen. Gertjan Kolsté maakte korte metten met zijn tegenstander, maar Leo Springer had op de vrijdagavond met zijn krachten gesmeten en werd het slachtoffer van een combinatie. In een lange en slopende partij wist Nico Rosink niet de winst te vinden die er overigens wel degelijk inzat. Het spannende treffen eindigde in een 10-10 gelijkspel.

P.van Esch- B.Venneker 2-0

J.Bosch- H.van der Zon 1-1