De opmerkelijke opmars van Loes Grooters

De clubavond van de Bornse Dam Vereniging stond grotendeels in het teken van de opmerkelijke opmars van Loes Grooters.

De afgebroken partij tegen Fons ten Broeke speelde zij overtuigend naar de winst en ze had daarna nog tijd genoeg om ook haar reguliere partij tegen Marinus Freriks te winnen en daarmee stijgt zij van de 14e naar de 9e plaats! Vrijdag 17 juni is de slotronde en misschien zit er voor haar nog meer in het vat. Hans Lucassen en Willem Buschers speelden een ingewikkelde partij, moeilijk genoeg voor de modale dammer om daarin de weg volledig kwijt te raken. Het leek of Hans verloren stond maar Willem speelde foutief de kroonschijf en dat kostte hem 3 schijven en ook de partij. Maar Willem laat zich nooit uit het veld slaan en hij zal zich altijd weer met leeuwenmoed in de meest doldrieste avonturen blijven storten. Jan Bosch speelde een prima partij tegen kampioen Yuen Wong maar op het moment dat Jan remise kon forceren verwisselde hij een zet en Yuen won alsnog. Gerard Santen speelt een matig seizoen , hij maakte  een foutje en Arie Hanegraaf profiteerde maximaal. Oude rot Leo Springer was veel te sterk voor Jos Moorman , die eigenlijk al het hele seizoen op zoek is naar het juiste ritme.

Henk de Lange en Marinus Bosman speelden een erg wisselvallige partij waarin het avontuur niet werd geschuwd. Marinus maakte al snel een fout waardoor Henk kon doorbreken, maar de overblijvende stand leverde een ingewikkelde puzzel op en Henk mist een fraaie damcombinatie en Marinus kwam beter te staan ,maar Henk probeerde zijn tegenstander zand in de ogen te strooien door riskante complicaties in de stand te vlechten. Marinus Bosman nam een doorbraak , maar het afspel werd door Marinus niet goed behandeld en hij kwam verloren te staan. Deze langdurige exercitie had ook het nodige van Henk gevergd , want met een schijf meer liet hij het nog remise lopen. In zijn partij tegen Fons ten Broeke kreeg Peter Behrens in het eindspel beslissend voordeel. Nico Rosink en Peter van Esch maakten er een uiterst boeiende en gecompliceerde partij van. Peter werd opgezadeld met een krachteloze rechtervleugel, hij zag het onheil komen en besloot de verloren stand op te geven, en achteraf werd dat door de analyse bevestigd. In zijn partij tegen Niels Meijer bouwde Henk Jansen  zijn stand nogal ongelukkig op. Op zijn linkervleugel stonden teveel schijven waar hij niets mee kon. Niels Meijer miste een fraaie forcing waarmee hij altijd minimaal een schijf kon winnen , maar zijn stand was al zo goed  dat hij zich dat kon permitteren. Henk goochelde nog wat maar het was Niels die een damslag uit de hoge hoed toverde en daarmee boekte hij een snelle en gestroomlijnde overwinning.

H.de Lange-M.Bosman 1-1

L.Springer- J.Moorman 2-0