Marinus Freriks en een acute dam-blindheid

Voor de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging werden weer diverse opmerkelijke partijen gespeeld. Een dammer kan in zijn hele dambestaan duizenden partijen spelen, maar zal zijn geest altijd weer met een nieuwe ervaring kunnen verrijken dankzij de eindeloze variatie en mega-mogelijkheden van het spel.

Niels Meijer mocht aantreden tegen veelvuldig kampioen Yuen Wong. Het spel liep via klassieke banen en toen Yuen het zogenaamde kerkhof-veld bezette, een berucht veld waarop menig dammer zijn Waterloo heeft gevonden, sloeg de vlam in de pan . Niels Meijer stond goed maar geen mens ,en ook de computer niet, kon berekenen hoe dat voordeel uitgebuit zou moeten worden. Yuen zette zijn hakken in het zand en koos koelbloedig voor een verdedigend 4 om 2 eindspel met wederzijds een dam en dat bleek voldoende te zijn voor een puntendeling. Marinus Freriks en Fons ten Broeke speelden een boeiende en gelijkwaardige opening. Hoewel Marinus de ogen wijd open had werd hij getroffen door een vlaag van acute dam-blindheid. Hij wou afruilen, maar of hij met een schuin oog naar iets anders keek, we zullen het nooit weten maar hij gaf met 1 zet pardoes 4 schijven weg en compleet verbijsterd gaf hij de partij op.

Henk de Lange kwam bijna vanuit het niets compleet gewonnen te staan en hij hoefde alleen maar een schijf te offeren en daarna een dodelijke klemzet te spelen. Henk was zich niet bewust van het verborgen venijn en dacht dat meteen de klemzet  een prima optie was. Jos dacht lang na en hoofdschuddend gaf hij de partij op, want ook hij  had niet gezien dat hij nog remise had kunnen bereiken via een uiterst verassende combinatie. Dit werd onmiddellijk na de partij aangegeven door toeschouwer Nico Rosink, die al klaar was met zijn partij en duidelijk een maatje te groot was voor Ayla Nur, die niet opgewassen was tegen het combinatieve vernuft van Nico. Peter van Esch wist zich op knappe wijze een aanvallende Jan Bosch van het lijf te houden en bereikte uiteindelijk een gelijkwaardige puntendeling. Hans Lucassen won heel eenvoudig een schijf tegen Bennie Vetketel en later in de partij nog 1 en dat mondde uit in een comfortabel overmachtseindspel dat gemakkelijk door Hans gewonnen werd. Loes Grooters had een sterke aanval tegen Gerard Santen ,die middels een schijfoffer een doorbraak probeerde te voorkomen, maar dat mocht niet baten. Loes maakt altijd de uiterlijke indruk het toonbeeld van kalmte en koelbloedigheid te zijn en bekwaam en bedaard ging zij naar de winst. Op de zaterdag werd in Huissen nog een landelijke beker-viertallen wedstrijd gespeeld. Het ging om 3 wedstrijden met versneld speeltempo. Yuen Wong deed het goed en Nico Rosink viel op met een remise tegen een landelijke topper, maar Gertjan Kolsté had een off-day en het Borns-Almelose team werd helaas uitgeschakeld.

L.Grooters- G.Santen 2-0

J.Bosman- A.Hanegraaf 1-1