Peter Behrens en de collectieve damblindheid

Voor de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging werden weer diverse partijen gespeeld die soms gepaard gaan met de nodige rariteiten en hilariteit.

Wat te zeggen van Peter Behrens die in een standaard remise eindspel een schijf weg wou geven die hem eigenlijk alleen maar in de weg stond. In een vlaag van collectieve damblindheid sloeg Albert Veldman deze schijf braaf. Dit tot grote hilariteit van enkele toeschouwers want Albert had op slag kunnen winnen want hij had de schijf en de dam van zijn tegenstander kunnen slaan! Maar nu liep de stand geruisloos remise. Loes Grooters verdedigde zich aanvankelijk goed maar door iets te veel naar de rand te spelen kreeg zij een lastige stand. Helaas liep zij ook in een damcombinatie en zij kon tegenstander Henk de Lange de hand schudden. Jos Moorman werd door een nadrukkelijk aandringende Michiel Hagreis langzaam maar zeker het bos ingestuurd. In een overmachts- eindspel moest Jos uiteindelijk het hoofd buigen. Hans Lucassen is bezig aan een moeizaam seizoen. Door riskant spel van Bart Venneker kwam Hans een schijf voor, maar toen Hans een paar schijven weggaf om een combinatie uit te voeren bleek de combinatie niet te kloppen en beduusd gaf Hans het op.

Ayla Nur en Niels Meijer speelden een opmerkelijke partij met wisselende kansen, waarover in de catacomben nog heel wat nagepraat zou worden. Ayla bezette wat al te driest een verre centrumpositie en Niels had met subtiel spel op termijn een schijf kunnen winnen. Maar Niels had het vizier niet op scherp staan , hij maakte een merkwaardige keuze en Ayla kwam zelfs analytisch gewonnen te staan. Heel slim bood Niels Ayla de kans op een wederzijdse doorbraak waardoor Niels met een schijf minder in leven kon blijven. In een lastig eindspel verzuimde Ayla de winst en met deze puntendeling mocht Niels de beide handen dicht knijpen. Bertus Noppers meende dat hij de Haarlemmer zet kon uitvoeren maar deze faalde omdat de stand weer “dicht sloeg” en met deze mislukte manoeuvre kwam Bertus een schijf achter en de winst kwam voor Gerard Santen niet meer in gevaar. Marinus Freriks miste in het eindspel de remise en tegenstander Arie Hanegraaf kon zodoende twee punten op zijn conto bijschrijven. Peter van Esch kwam positioneel danig in het nauw tegen Yuen Wong en gaf de pijp aan Maarten. Naderhand bleek uit de computer analyse dat Peter heel verrassend nog wel enig tegenspel had kunnen bieden. Twee rustige spelers, Henk Jansen en Hans van der Zon zaten onopvallend in een hoekje. Volledig aan de aandacht ontsnapt speelden zij geruisloos remise.

H.Jansen- H. van der Zon 1-1

L.Grooters- H.de Lange 0-2