De dam-psychologie van Yuen Wong

Voor de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging werden weer talrijke partijen gespeeld. In het algemeen  wordt er intensief nagedacht en naarmate de partij vordert wordt door vermoeidheid of problemen met het langdurig vasthouden van de concentratie nog wel eens een foutje gemaakt.

In het eindspel was Henk Jansen degene die een fout maakte en oude rot Bertus Noppers was er als de kippen bij om dat af te straffen. Bennie Vetketel zag in het eindspel een dam over het hoofd en feliciteerde tegenstander Albert Veldman. Maar bij nader inzien bleek dat Bennie de partij nog had kunnen redden. De partij Niels Meijer tegen Peter van Esch mondde ook uit in een ware slijtageslag. Niels speelde het foutloos en ondernemend en verkreeg winnend voordeel. Het leek erop dat er nog een lang eindspel zou volgen, maar Peter maakte een enorme blunder en kon het meteen opgeven. Willem Buschers speelde leuk maar nam teveel risico en moest dat met schijfverlies bekopen en Hans Lucassen kon de overwinning eenvoudig binnenslepen. Ayla Nur liep al in de opening in een vier om vier, die tot stand kwam door het verrassende mechanisme van het heen en weer gooien van een schijf. Ayla hield er een belabberde stand aan over en toen tegenstander Jan Bosch gratis de damlijn kon bereiken gaf Ayla het op.

Loes Grooters vergiste  zich danig met een onvoorzichtige tussenloop. Marinus Bosman kwam met een simpele meerslag in het bezit van een dam en Loes staakte de kansloze strijd. Hans van der Zon was ditmaal te sterk voor Peter Behrens en Marinus Freriks en Bart Venneker handhaafden hun bescheiden posities op de ranglijst door gebroederlijk de punten te delen. Yuen Wong weet zijn tegenstanders onder druk te zetten maar het lijkt er ook op dat Yuen zijn reputatie als sterke speler psychologisch weet uit te buiten en daardoor ook zijn tegenstanders tot fouten weet te dwingen. Yuen maakte tegen Michiel Hagreis gebruik van een omsingelende en afwachtende tactiek en toen Michiel er het breekijzer inzette in de vorm van een tijdelijk offer werd hij lelijk verrast door een meerslagfinesse en kwam definitief een schijf achter. Hoewel Michiel nog wel wat compensatie had kwam hij er toch niet meer aan te pas. De langste partij van de avond ging tussen Henk de Lange en Nico Rosink. In het eindspel maakte Henk een foutje en Nico had door middel van het dreigen met een verborgen combinatie schijfwinst af kunnen dwingen ,maar door zijn tijdnood zag hij het niet en deed niet de sterkste zet en  een paar zetten later werd besloten om de punten te delen.

H.de Lange –N.Rosink 1-1

H.Jansen- B.Noppers 0-2