Huzarenstukje Loes Grooters

Op de vrijdagavond werd gespeeld voor het clubkampioenschap sneldammen van de Bornse Dam Vereniging. Er werd gespeeld in 1 groep volgens 7 ronden Zwitsers, maar met prijzen voor de A- en B categorie.

In de laatste ronde moest favoriet en sterspeler Yuen Wong tegen “modale damster” Loes Grooters. Yuen had de titel voor het grijpen en zou het klusje wel even klaren. Maar Loes steeg boven zichzelf uit, ze speelde een knappe partij en ze had voordeel , een zichtbaar rood aangelopen Yuen moest peentjes zweten en het werd uiteindelijk nog remise. Het mooiste was nog de oprechte verbazing van Loes over haar eigen prestatie, ze had krachten aangeboord waarvan ze zelf niet wist dat ze die bezat. Door dit resultaat eindigden Niels Meijer en Yuen gelijk, en een barrage moest de beslissing brengen. Inmiddels van de schrik bekomen besliste Yuen Wong dit duel in zijn voordeel en kroonde zich tot sneldamkampioen. In de B categorie werd Henk Jansen kampioen en Loes Grooters werd naar de tweede plek verwezen op basis van onderling resultaat.

Op de zaterdag reisde het eerste team af naar Bunschoten voor de laatste wedstrijd in de landelijke eerste klasse A. Ze speelden tegen de titelkandidaat maar Borne verweerde zich kranig. Helaas maakte Jan Bosch al snel een ernstige fout en ging kansloos ten onder. Michiel Hagreis bouwde de stand enigszins lichtzinnig op en zijn tegenstander kon uiteindelijk doorbreken en Michiel kwam er niet meer aan te pas. Gertjan Kolsté speelde zeer goed tegen een sterke opponent maar het bleef allemaal binnen de remise-grenzen. Een snel spelende Leo Springer verzuimde een vrij eenvoudige en winnende doorbraak en Frank Eektimmerman had kunnen winnen met een geniale combinatie maar deze mogelijkheid werd pas later door de computer aangetoond. Roelof Jan de Haan leek ook winstkansen te hebben maar na al zijn gepeins kwam hij niet verder dan een puntendeling. Na de analyse bleek dat er ook  niet meer inzat. Na een ware slijtageslag liet Matthijs van Hofwegen zijn remise aanbod vergezeld gaan met een slechte zet en hij kon het meteen opgeven. Toen de balans werd opgemaakt bleek dat Borne geen enkele partij had weten te winnen en de nederlaag met 13-7 liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Toch blikt men tevreden terug op het afgelopen seizoen want de vijfde plaats in de eindrangschikking is een aardig resultaat.

Sneldamkampioenschap BDV Borne 2015-2016

G.Santen

F.ten Broeke

B.Noppers

Categorie A: Y.Wong eerste na barrage.

Categorie B: H.Jansen eerste op basis van onderling resultaat.