Damster Loes Grooters staart zich blind

Voor de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging werden weer diverse partijen gespeeld.

Bart Venneker stond een paar schijven voor tegen Fons ten Broeke  , Bart had ook nog een dam maar Fons kon ook een dam halen maar  Bart was  slordig in de afwerking en het werd zowaar nog remise. Marinus Bosman had last van een slechte opbouw, zodanig zelfs dat Nico Rosink in een 16 om 16 reeds een gewonnen stelling op het bord had, en Marinus gaf de pijp aan Maarten. Bertus Noppers won met een 1 om 3 naar dam. Slachtoffer was Albert Veldman. Arie Hanegraaf tegen Ayla Nur leek een evenwichtige partij te worden, maar Arie deed een onnauwkeurige zet en Ayla brak door en won de partij. Loes Grooters stond al een schijf achter tegen Jos Moorman en had op een gegeven moment alleen nog maar oog voor de eigen mogelijkheden en liep in een 1 om 2. Sneltrein Leo Springer raakte al snel een schijf kwijt maar bleef snel spelen en bereikte nog een eindspel en vervolgens liet Hans van der Zon zich nog lelijk beetnemen. Jan Bosch en Peter van Esch kregen een taaie en moeilijk te berekenen stand op het bord en besloten het uiteindelijk maar op remise te houden. Het spel van Bennie Vetketel was Willem Buschers te machtig.

Op de zaterdag moest het landelijke team een inhaalwedstrijd spelen tegen de reserves van Fryslân. Volgens Gertjan Kolsté pleegde zijn tegenstander “harakiri” door een verre voorpost op het bord te plaatsen. Gertjan was er als de kippen bij om hem uit zijn lijden te verlossen. Leo Springer bracht zijn tegenstander met snel spel in de war . met zijn eindspel kennis maakte hij uiteindelijk korte metten met zijn tegenstander. Frank Krijnen besloot om niet langer te jagen op een schijf van zijn tegenstander . Jammer ,want wanneer hij dat wel gedaan had dan was hij een schijf voorgekomen. Het bleef spannend ,want de Twentse kanonnen Nico Rosink en Anton Jurg werden door de taaie Friezen op remise gehouden. Er was een moment waarop invaller Gerald Krol had kunnen verliezen, maar hij kreeg ook verschillende kansen om de partij te winnen , een fraaie opsluiting maakte de stand gecompliceerd. Op het moment  dat de partij remise gegeven werd bleek achteraf dat Gerald nog wel degelijk winstkansen had. Roelof Jan de Haan werd het slachtoffer van een dreiging. Hij had een schijf kunnen offeren maar ging een slag wisseling aan waardoor hij er 2 achter kwam en het werd een kansloze missie. Aan het einde van de wedstrijd bleek dat 7 van de 10 partijen in remise geëindigd waren ,maar  het spelen met enkele invallers bleek geen beletsel voor een nipte  11-9 overwinning.

L.Springer-H.van der Zon 2-0

W.Buschers-B.Vetketel 0-2