Damteam moet stapje terug doen

Voor de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging werden weer talrijke partijen gespeeld. Henk Jansen had last van een achtergebleven schijf.

Toen hij deze alsnog in het spel wilde brengen was het te laat en tegenstander Peter van Esch profiteerde maximaal. Het op tijd onderkennen van combinaties is niet het sterkste punt van voorzitter Jos Moorman. Hij had nog maar net de koffie achter de kiezen toen hij combinatief gevloerd werd door Nestor Leo Springer. Het optreden van Bertus Noppers was van korte duur . Hij liep tegen Peter Behrens in een 1 om 4 en staakte de ongelijke strijd. Bennie Vetketel was dit keer te slim voor buurman Gerard Santen. Eerst haalde hij met een meerslagfinesse een dam die echter weer ,zij het wel met schijfverlies werd afgenomen door Gerard. Bennie verloste Gerard uit zijn lijden door heel slim toe te slaan met een hielslag combinatie. Hans van der Zon blunderde opzichtig tegen Marinus Bosman en kon meteen opgeven. Er vond een titanen strijd plaats tussen de nummers 1 en 2 van de ranglijst ,Yuen Wong en Nico Rosink. Met een tijdelijk offer wist Yuen zich de nodige ruimte te verschaffen om de strijd in zijn voordeel te beslissen. Het was pas de eerste nederlaag voor Nico. Arie Hanegraaf tegen Bart Venneker was slechts kort een gelijk opgaande strijd. Bart liep in een zetje , hij kwam 2 schijven achter en toen hij ook nog in een damzet liep moest hij het opgeven. Hans Lucassen dreigde met een doorbraak tegen Marinus Freriks. Deze offerde een schijf maar kon de nederlaag daarmee niet meer voorkomen. Albert Veldman kwam 2 schijven achter tegen Fons ten Broeke, maar deze was zo verrast door deze onverwachte weelde dat hij de partij nog remise liet lopen.

Op de zaterdag moesten de Bornse dammers aantreden tegen het sterke EDC Enschede. Leo Springer speelde weer erg snel, hij deed een onhandige zet en zijn tegenstander kon schijf- en partijwinst forceren. Anton Jurg deed  een frivole zet die hem de kop had kunnen kosten ,maar zijn tegenstander profiteerde niet en Anton kwam goed weg met een puntendeling. Matthijs van Hofwegen deed een afgrijselijke zet en kon meteen opgeven. Na een opbouw fout van zijn tegenstander en nog wat stuiptrekkingen liet Gertjan Kolsté zijn prooi niet meer ontsnappen. Roelof Jan de Haan was verwikkeld in een hanengevecht tegen  Haan. De Haan belandde onnodig op een dwaalspoor en moest de punten aan Enschede laten. Jan Bosch won na een klassiek gevecht met een eindspel-trucje van een sterke Rus en mocht zich kronen tot meest opvallende speler. Nico Rosink speelde remise maar volgens de computer had dat met allerlei moeilijk te berekenen eindspel-variantjes zelfs tot verlies voor Nico  kunnen leiden. Michiel Hagreis speelde tegen een sterke speler die zelfs ooit een landelijke grootheid was, maar desondanks leek Michiel op remise af te stevenen. Totdat hij zich door een damblindheid aan de stand vergreep, hij kwam een schijf achter, streed nog dapper door, kreeg nog een dam, maar kon een nederlaag niet meer voorkomen. Henk de Lange wist zich in een positionele strijd een sterke Rus van het lijf te houden en Frank Eektimmerman ging op foutloze wijze naar een onberispelijke  puntendeling. Al met al een verdiende 12-8 nederlaag en een bescheiden vijfde plaats in de landelijke eerste klasse.