Nipte winst voor provinciaal team

Voor de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging werden weer diverse partijen gespeeld. Fons ten Broeke en Arie Hanegraaf beten mekaar niet echt met remise als resultaat.

Niels Meijer en Henk de Lange hadden besloten om het mekaar eens flink lastig te maken. Er kwam een dubbele opsluiting op het bord, en het duurde heel lang voordat de eerste schijven van het bord gingen.  Het evenwicht werd echter niet verbroken, met een puntendeling als resultaat. Bart Venneker bouwde een superieure positie op tegen Bennie Vetketel en kon 2 punten op zijn conto bijschrijven.  Nico Rosink won met een listige combinatie van Michiel Hagreis. Nico heeft als enige nog geen partij verloren en zit koploper Yuen Wong op de hielen. Marinus Freriks begint gaandeweg op stoom te komen. Ditmaal won hij van Gerard Santen.

Er werd  een provinciale wedstrijd afgewerkt tussen de reserves van Borne en Almelo. Er heerste een gemoedelijke sfeer bij deze wedstrijd. Logisch. Allereerst omdat er voor zowel de damclub uit Almelo als voor Borne weinig meer op het spel stond in de bondscompetitie. Daarnaast omdat bijvoorbeeld de voorzitter van Almelo ook mee damt in de clubcompetitie van Borne. De sportiviteit stond dan ook voorop deze avond, ondanks dat Borne het door nare privéomstandigheden bij diverse spelers met veel invallers moest doen. Misschien was het daarom ook dat de punten bijna gelijk waren verdeeld aan het eind van de avond? Met 7-5 was het Borne die echter net met de winst aan de haal ging. De eerste die de buit binnen had, was Peter Behrens. Hij had het tempo sowieso flink in de wedstrijd en wist in een mooi eindspel zijn macht duidelijk te laten zien.

Verrassend was dat Albert Veldman toen nog niet van het bord af was. Hij zag al vrij snel in de partij een dam tegen zich verschijnen en raakte ook nog ‘ns de nodige schijven kwijt. Dit leek een uitzichtloze positie. Maar hij hervond zichzelf en paste zijn beroemde trucjes weer ‘ns toe. Gevolg? Ook een dam voor hem en uiteindelijk zelfs de winst!

Ondertussen vergiste Hans Lucassen zich in eerste instantie tegen Willem Buschers. Hans meende dat een spelsituatie gelijk zou blijven, maar kwam echter een schijf achter. Ook positioneel kreeg hij het benauwd. De Almeloër kende echter geen genade, vocht terug en kwam tegelijkertijd met Willem bij de damlijn aan. Hans voerde de druk zo op dat Willem schijven verloor en met de eindstreep in zicht zelfs spreekwoordelijk struikelde! Hij had een goed excuus: behoorlijke griepverschijnselen. Ondertussen leek Henk Jansen zijn tegenstander in het nauw te drijven met een mooie twee-om-twee ruil. De Almelose tegenstander hield zijn verstand er echter  bij, gaf een schijf zodat Henk dam kreeg en… pakte daarna de dam af en sloeg zélf door naar een doorbraak. Dit werd Henk te veel en hij gaf zijn tegenstander de hand.

Loes Grooters hield al die tijd het hoofd koel in haar partij. Al vrij snel manoeuvreerde ze haar tegenstander in de beroemde hekstelling. Alhoewel ze die niet helemaal goed benutte, kwamen de twee tegenstanders daar in het eindspel pas uit, mét een voor haar gunstiger positie. Ze probeerde een schijf van haar opponent aan te vallen. Na veel geduld lukte dat. Daarmee was de strijd in deze fase ook in een keer beslist. Tegelijkertijd speelde Hans van de Zon de meest stabiele wedstrijd van de avond. Dat gold ook voor zijn tegenstander. Resultaat? Een verdiende puntendeling.

Uitslagen onderlinge;

F.ten Broeke- A.Hanegraaf 1-1