"Dam-inspectie" Fons ten Broeke

In de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging was weer sprake van volop strijd en heldhaftige schermutselingen.

Van de 11 gespeelde partijen eindigde er slechts 1 in remise. Nestor Leo springer en routinier Jan Bosch speelden een degelijk klassiek spelsysteem wat uiteindelijk leidde tot een puntendeling. Achterlopen kan gevaarlijk zijn maar de verleiding is dikwijls groot. Albert Veldman plaatste een achterloop tegen Arie Hanegraaf en werd prompt op een nul getrakteerd. Hetzelfde overkwam Jos Moorman tegen Yuen Wong, die met deze overwinning zijn koppositie wist te versterken. Fons ten Broeke nam rustig de tijd om de gaten in de stelling van Gerard Santen te inspecteren en won een schijf met een lepe 2 om 3 en Gerard kwam er vervolgens niet meer aan te pas. Hans Lucassen verkeert in een vormcrisis. Loes Grooters nam Hans in een omklemming en vervolgens sloot zij hem op in een zogenaamde hekstelling .Een lege plek op een cruciaal veld bleek dodelijk te zijn. Hans moest een schijf offeren en ging vervolgens kansloos onderuit.

Na een slechte seizoenstart komt Marinus Freriks in vorm. Ditmaal was Bart Venneker het slachtoffer. Michiel Hagreis won vlot van Bertus Noppers en Nico Rosink combineerde zich al vlot naar de winst tegen Peter Behrens en Peter van Esch maakte korte metten met Bennie Vetketel. Walther Broekate maakte geraffineerd gebruik van een opsluiting en Henk Jansen moest al snel de pijp aan Maarten geven. Marinus Bosman tegen Henk de Lange werd de langste partij van de avond. Henk kreeg de linkervleugel van Marinus in een opsluiting en wist uiteindelijk ook alle vrije schijven van Marinus te blokkeren. Met een dure doorbraak naar dam wist Marinus onmiddellijk verlies te voorkomen. Hoewel de winstgang voor Henk nog lang was en het nodige denkwerk zou hebben opgeleverd liet Marinus zich dat niet meer bewijzen en gaf het op.

H.Jansen- W.Broekate 0-2

L.Springer- J.Bosch 1-1