Jaarverslag 2013

JAARVERSLAG 2013

Dit jaar kenmerkt zich als goed jaar met o.a. het kampioenschap en promotie van ons eerste team en wat we gewend waren, het weer geen kampioen worden van het PODB team.

Voornamelijk op het persoonlijke vlak was niet alles een voorspoedig jaar, wat uit dit jaarverslag zal blijken. En, als gebruikelijk, werden nu ook de kampioenen en andere prijswinnaars gehuldigd. De namen staan verderop in dit verslag.

Omdat alles zo’n beetje op orde was en bleef, was het voor het bestuur niet nodig veel te vergaderen. We zijn dan ook maar 2 keer bij elkaar geweest.

Tijdens de bestuursvergadering van 21 mei werden Peter van Esch en Niels Meijer officieel als bestuurslid welkom geheten door voorzitter Ulbe Koster. Het bestuur was verder naarstig op zoek naar nog een bestuurslid die de taken als secretaris van Ernst Koster wilde overnemen. Na enig aarzelen gaf Bart Venneker aan dat hij deze bestuursfunctie wel wilde overnemen. Mits er zich geen tegenkandidaat meldt, zal zijn verkiezing niets in de weg liggen.

De vader van Walther Broekate is 19 mei overleden. Er waren veel leden van de vereniging naar de condoleance op 23 mei gekomen om Walther en zijn familie sterkte te wensen.

Allemaal werden we opgeschrikt door de plotselinge opname in het ziekenhuis van Eefke Koster. Na een geslaagde operatie leek het weer goed te gaan, totdat er plotseling een negatieve verandering optrad met fatale gevolgen van dien. Eef overleed op 31 oktober 2013. Veel leden waren in Almelo aanwezig om haar de laatste eer te bewijzen.

Op 31 mei hebben Leonie Hasselerharm en Nico Rosink elkaar het jawoord gegeven. De feestavond bij Intenz (het voormalige Rustende Jager) in Bentelo was mede door de aanwezigheid van maar liefst 24 leden van de vereniging een gezellige boel.

Fons ten Broeke en Joke Roddenhof besloten op 2 augustus elkaar het jawoord te geven.

Op deze avond waren er, ondanks een ongelukkig tijdstip (het was immers midden in de bouwvakvakantie), 13 leden en hun partners aanwezig.

Na enige tijd gekwakkeld te hebben heeft Richard Vollenbroek besloten zich uit de competitie te laten halen. Problemen met zijn toestand is de grootste reden voor dit besluit.

De vereniging telt momenteel 31 seniorleden

Het aantal jeugdleden is helaas door opzegging van een viertal jeugdleden teruggelopen naar 7.

Kampioen in groep 1 werd, zoals werd verwacht, Yuen Wong. Op de tweede en derde plaats eindigden resp. Walther Broekate en Nico Rosink.

Zoals de competitie 2012/2013 eindigde, gaat het in het nieuwe seizoen verder met de succesreeks van Yuen. Hij gaat weer fier op kop en niemand is in staat hem te bedreigen. Zal hij voor de zesde keer kampioen worden? Hij zal dan tweede worden op de ranglijst van de kampioenen. Echter om de eerste te worden zal hij toch minimaal 15 keer kampioen moeten worden om Hans Leushuis te kunnen passeren.

In groep 2 was het aanmerkelijk spannender. Op 28 juni, de laatste wedstrijddag, waren er nog 3 gegadigden voor het kampioenschap. Uitgerekend Marinus Bosman en Ben Vetketel moeste tegen elkaar spelen. In het ongunstigste geval zou bij winst van Loes en verlies van Ben alle drie met 35 punten uit 26 wedstrijden eindigen. Op basis van punt 11 van het Huishoudelijk reglement zou Loes, op onderling resultaat, als lachende derde kampioen zijn. Ben echter had aan een remise genoeg om zich tot kampioen te mogen kronen. Alle theorieën ten spijt liep het uiteraard toch anders. Loes verloor haar partij tegen Richard Vollenbroek en Marinus en Ben, hoe kan het ook anders, speelden remise waardoor de eindstand werd: 1e Ben Vetketel, 2e Marinus Bosman en 3e werd Loes Grooters.

Groep 2 mocht zich voor het nieuwe seizoen verheugen op de terugkomst en deelname van Albert Veldman, die weer min of meer is opgeknapt van zijn rugproblemen. Zoals reeds vermeld is Richard afgehaakt, dus de groep 2 is weer 14 spelers sterk. Doordat niet alle spelers een gelijk aantal wedstrijden hebben gespeeld is de stand nogal onoverzichtelijk. Op de eerste plaats staat Ayla Nur, gevolgd door Peter Behrens en Loes Grooters.

Dat bij een bekerwedstrijd andere wetten gelden, mag wellicht bekend zijn. Zo is dat ook hier het geval, want met een gunstige loting en goed spel wist Gerard Santen de finale te bereiken. In de partij tegen Yuen Wong kon hij nog wel een tijdje meekomen, maar hij moest toch op een gegeven moment de vlag strijken en kon Yuen zich ook nog bekerkampioen 2012/2013 noemen.

Op dit moment zijn de spelers bezig met de 3e ronde, zodat pas het volgend jaar zal blijken wie zich bekerwinnaar mag noemen.

Het sneldammen wordt ook wel een tombola met wisselende kansen genoemd. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, want gelukkig komen die wel boven drijven omdat anderen teveel fouten maken die je door hun normale doen niet ziet maken. Voor wat het waard is hierbij de eindstand:

Groep 1: Groep 2:

1. Yuen Wong 1. Bertus Noppers

2. Henk de Lange 2. Gerard Santen

3. Niels Meijer 3. Arie Hanegraaf

Het landelijke team is met een overwinning met 13-7 op MTB Hoogeveen Kampioen geworden in de Klasse 2B en promoveert direct naar de Eerste klasse. Nico probeerde nog wel de spanning er in te houden door toch nog door te spelen terwijl de totale stand op dat moment al 12-6 was. Wilde hij nog even van nagenieten met een keiharde remise binnen bereik (zijn tegenstander had het met graagte geaccepteerd). Na het verlies van Zoranet Zwolle in de voorlaatste ronde was een gelijkspel voldoende, maar zover lieten de spelers (behalve Jan) het er niet op aan komen.

Dat Twente’s Eerste degradeerde was geen verassing en gezien de hoogte van alle verloren bordpunten zou de inbreng van Bornse spelers daar geen verbetering aan gebracht.

Een verrassing was wel dat de KNDB ons niet alleen feliciteerde met het behaalde kampioenschap, maar dit ook vergezeld deed gaan met een digitale klok als cadeau.

Het nieuwe seizoen liep niet zo voorspoedig als gehoopt. Met 1x winst en 1x gelijk en 4x verlies wordt het naar beneden kijken weer begonnen. De laatste wedstrijd in 2013 werd met 14-6 van Witte van Moort 2 dik verloren. Het team staat met 3 punten uit 7 wedstrijden op de 10e plaats. Het is natuurlijk zaak niet verder af te glijden, zodat er een beslissingswedstrijd gespeeld moet worden of nog erger directe degradatie.

In de PODB is het alweer niet zo gelopen zoals we dat verwachtten. Uitgerekend de laatste wedstrijd tegen HartholdOlie/DOS ging met 7-5 verloren, dat zijn 2 bordpunten tekort!!!! Zijn het soms de zenuwen die parten spelen? Enfin, na de zomervakantie kunnen we het nog eens weer proberen.

Het begon niet al te goed: de eerste wedstrijd werd met 8-4 verloren tegen Ravenshorst/Nijverdal.

Dat betekende tegelijkertijd dat er achtervolgd moest worden. De eerste 4 winstpunten werden binnengehaald tegen Balkbrug en Rijssen.

Met 4x winst en 2x verlies zijn we weer afhankelijk geworden van andere teams. Door de winst op Almelo echter bevindt het team zich nu op de 2e plaats met 8 punten uit 6 wedstrijden. Met nog 1 wedstrijd te gaan in 2014 zijn er nog kansen, maar dan moet Borne wel winnen en Nijverdal gelijkspelen of verliezen.

De topscorers van het succesvolle seizoen 2012/2013 zijn Yuen Wong en Walther Broekate beide met 18 punten uit 10 wedstrijden. Ook zijn ze in de nationale 2e klasse overall op de eerste plaats geëindigd. Een groot compliment voor Walther is op zijn plaats omdat hij vanaf de eerste wedstrijd blijk heeft gegeven in een blakende vorm te steken. Nico Rosink werd met 15 uit 9 op de derde plaats. En, wat ook wel vermeld mag worden, Ulbe Koster scoorde met 13 uit 10 ook zeer verdienstelijk.

Natuurlijk is de score van Yuen in het nieuwe seizoen onomstreden, hij scoorde 13 uit 7 wedstrijden, waarbij hij zich in de top van de ranglijst nestelde. Nico scoorde met 8 uit 7 het tweede beste Niels en Michiel staan momenteel met 7 uit 7 op de derde plaats.

In de PODB competitie 2012/2013 scoorde Hans van de Zon deze keer het beste met 10 punten uit 7 wedstrijden. Niels Meijer is 2e met 9 uit 5 en Peter Behrens is 3e met 9 uit 6 wedstrijden.

Momenteel staat Peter Behrens met 10 uit 6 eerste, gevolgd door Marinus Bosman met 7 uit 6 en Hans v.d. Zon met 6 uit 5 op de 3e plaats.

De jeugdclub onder leiding van Walther mocht zich verheugen met de schenking van 5 Sony laptops door Pascal, de zoon van Ùlbe Koster, waardoor we er een grote sponsor erbij hebben gekregen

Met het beschikbaar komen van WIFI is het nu ook mogelijk op internet te gaan dammen. Ook werd er ook tegen elkaar gedamd, waarbij op het sportieve vlak Ami Strikker de beste was, gevolgd door Jelle Jepma en Jolien Annink. Op het financiële vlak echter wisten Danique van Felz en Rick Achterberg de vetste prijzen weg te slepen en dan weer gevolgd door Jolien Annink.

Uiteraard zijn er jammer genoeg na de zomer weer een aantal jeugdleden er mee gestopt. Maar dat zal altijd wel zo blijven. Toch moeten we de moed er blijven inhouden, want ook al heeft het zo weinig effect, er zal op een bepaald moment toch weer van enige aanwas sprake zijn.

Stand van de competitie tot nu toe is dat Kjeld Pol met 24 punten uit 14 wedstrijden aan kop gaat, gevolgd door Amy Strikker en Rick Achterberg met 17 punten uit 14 wedstrijden.

Het schooldam toernooi hebben we, ondanks de geringe opgave van 5 teams, toch door laten gaan. De twee basisscholen, Jan Ligthart (2 teams) en de Zonnebloem (3 teams) konden onderling uitmaken wie er kampioen werd. Winnaar werd Zonnebloem 1, tweede werd Zonnebloem 2. Zonnebloem 1 mag zich opmaken voor de voorronde om het Kampioenschap van Overijssel voor basisscholen.

De Twente cup werd dit jaar in Almelo gespeeld en, op basis van betere bordpunten, gewonnen door Enschede die dan ook de loodzware “Bennie Wiggerstrofee” mee naar huis mochten nemen.

Dammen op de boerderij

Heel wat eerder dan dat we gewend waren werd op 26 juni al het traditionele Dammen op de Boerderij gehouden. De organisatie was weer in vertrouwde handen van de families van Esch, Santen, Vetketel en ten Broeke. Na de koffie en krentewegge konden de deelnemers beginnen met hetgeen waar ze voor gekomen waren, DAMMEN!!! Voor de eerste groep waren er 9 deelnemers en voor de 2e groep waren er maar liefst 12 spelers aanwezig en zo rond 12.15 uur konden de spelen beginnen.

De aanwezige 8 dames hielden zich bezig met een viertal spellen.

Rond een uur of half vier werd de barbecue aangestoken en kon men genieten van het vlees en de salades. Nadat men zich rond had gegeten, was het de beurt aan Peter om de prijzen bekend te maken en uit te delen. Vooral bij de dames was hij in topvorm, alle dames kregen naast een prijs ook een dikke knuffel. Gelukkig was zijn vrouw ook een van de deelneemsters en hoefde hij ’s avonds niets uit te leggen.

Hierbij de winnaars:

DAMES

GROEP 1

GROEP 2

1E PRIJS

Ria Vetketel

Nico Rosink

Richard Vollenbroek

2E PRIJS

Monique Hagreis

Peter van Esch

Marinus Bosman

3E PRIJS

Leonie Rosink

Jan Bosch

Loes Grooters

Het weer heeft ons bijna geen problemen bezorgd, het bleef op een paar druppels na de gehele dag droog. Op een eventuele regenbui had men gerekend door het laten aanrukken van een partytent wat ook weer extra ruimte bood.

Op de Melbuuln op de 24 augustus waren wij weer met een kraam aanwezig. Een fors aantal leden waren aanwezig om dit evenement weer tot een succes te maken.

Op het einde van het jaar werd het eerste team verrast door te worden genomineerd als sportploeg van het jaar. Uiteindelijk werden we voorbijgestreefd door het team sportvissers.

Een gezellige eindejaarsavond sloot een veelbewogen jaar af. Er werd tijdens het zgn. duodammen weer volop geblunderd, waarbij het team Henk de Lange/Arie Hanegraaf uiteindelijk de winnaar werd.

Op de valreep bereikte ons het bericht dat Yuen Wong een knappe 3e plaats heeft behaald tijdens de “Nacht van Westerhaar”. Hij moest de winnaar Odin Mol en Marino Barkel voor zich dulden.

Rest me jullie nog een voorspoedig, gelukkig, succesvol en sportief jaar 2014 toe te wensen.

Opgemaakt, januari 2014

E. Koster, secretaris