Jaarverslag 2011

JAARVERSLAG 2011

Het jubileumjaar is weer ten einde en we mogen terugzien op een succesvol jaar. Diverse activiteiten zijn er ontwikkeld zoals de feestavond, de organisatie van het NK schooldammen, het jeugd/ouders toernooi en de reünie van oud-jeugdleden. Deze activiteiten zullen verderop in dit verslag aan de orde komen.

Op 28 mei kwamen ruim 72 kinderen met hun begeleiders naar Borne voor de finale van het Nederlands kampioenschap voor schoolteams. De organisatie was ons door de KNDB toegewezen in verband met ons jubileum. Voor de opening en de prijsuitreiking gaf de Gemeente Borne was de Wethouder Albers uitgenodigd.

Op 22 oktober werd in het clubgebouw van de Bornse Harmonie de feestavond gehouden voor de leden en hun aanhang. Van de damclubs uit Almelo, Hengelo en Enschede waren twee leden uitgenodigd deze avond bij te wonen. De feestcommissie had voor voldoende drankjes gezorgd en een warm en koud buffet. Toen iedereen verzadigd was werd er nog een verloting gehouden, waarbij prachtige prijzen als horloges, verschillende soorten geschenkmanden, etc. te winnen waren. Deze prijzen zijn voornamelijk door Bertus Noppers bijeengebracht.

Voor de jeugd werd op 18 november door Walther voor de jeugd een leuke middag georganiseerd. Er waren 9 jeugdleden aanwezig die vanaf vier uur werden vermaakt met spelletjes op de WII computer en met sjoelen. Walther had gezorgd voor diverse lekkernijen als ijs, chips en pepernoten. Aan het eind kreeg ieder een grote chocolade “S”.

Op dezelfde avond werd de reünie voor oud-jeugdleden gehouden. Een twintigtal voormalige jeugdleden kwamen bij elkaar bij de Zegger in Hengelo waar ze welkom werden geheten door Tonnie Keijzer. Tijdens de koffie, waar uiteraard herinneringen werden opgehaald, ging Tonnie in op de soms succesvolle tijd waar hij de leiding had over de jeugdclub. Daarna konden de aanwezigen gaan bowlen en aan het eind werd er nog gezellig nagebabbeld. Het past ons Tonnie Keizer te bedanken voor het vele en moeizame werk wat hij heeft moeten verrichten om de oud leden bij elkaar te krijgen.

Ter afsluiting van het jubileumjaar werd op de slotavond een gezellige avond georganiseerd. Traditioneel werd het doorgeef-sneldamwedstrijden gespeeld waarbij de feestcommissie voor een rijkelijk gevulde prijzentafel had gezorgd. Ook zo langzamerhand traditioneel werd Loes wederom kampioen. Het maakt eigenlijk niet uit met wie Loes een koppel vormt. Voor deze avond had Walther voor lekkere hapjes gezorgd. Ook hier werden de hoogstandjes afgewisseld door de meest hilarische blunders. Maar al met al was het een gezellige avond

Het jubileumjaar is ten einde en alles overziend is er door de feestcommissie een leuk programma georganiseerd waarbij ze niet alle plannen hebben kunnen verwezenlijkten. Het is een hele klus om activiteiten en, wat nog belangrijker is, deze ook te kunnen verwezenlijken wat niet altijd lukt. We willen dan ook de jubileumcommissieleden: Loes Grooters, Jos Moorman, Jan Bosch,….. en de ingeschakelde hulpkrachten hartelijk bedanken voor de inzet om het jubileum tot een succes te maken.

Bij de ledenvergadering op 4 februari waren 27 leden aanwezig. Walther Broekate en Ernst Koster zijn als bestuursleden herkozen. Ernst ziet dit als de laatste periode als bestuurslid. In 2014 moet er een nieuw bestuurslid klaarstaan.

Op de ledenvergadering van 26 augustus waren 21 leden aanwezig. Ondanks de late vakantie was de opkomst goed te noemen.

De vereniging telt momenteel 32 seniorleden. Dat zijn er 3 minder dan het aantal van 2010. De reden van de afname is dat er een aantal zgn. “nulleden” uit het bestand zijn afgevoerd. Verder zijn er nog 9 jeugdleden die het resultaat zijn van het plussen en minnen na de zomervakantie. Er gaan er wat weg en er komen er wat bij. Zo is het altijd al geweest en het zal ook zo wel blijven, er is nooit zekerheid.

De leden kregen een niet te weigeren uitnodiging van Peter van Esch om op 16 juli aanwezig te zijn om te vieren dat hij op 17 juli 50 jaar zou worden. Veel leden van de club waren dan ook in hotel-restaurant Jachtlust aanwezig om hem te feliciteren en genieten van een drankje.

Marinus Bosman werd tijdens de vergadering gehuldigd vanwege zijn 40-jarig jubileum. Hem werd het speldje van de Bornse Dam Vereniging opgespeld en een cadeaubon overhandigd.

Op het laatste moment geeft Ayla Nur aan dat ze voorlopig haar lidmaatschap opzegt. Het is jammer, want in groep 2 wist ze zich behoorlijk te handhaven en diverse leden een dikke nederlaag te bezorgen. Maar we hopen dat ze datgene waar ze aan begonnen is succesvol af kan ronden en dat we haar misschien daarna weer mogen verwelkomen.

Via de krant vernamen wij het bericht dat een oud-lid Wim von Piekartz op 20 oktober op 68 jarige leeftijd is overleden. Wim is jarenlang lid van de Bornse Dam Vereniging geweest.

In groep 1 werd Yuen Wong weer kampioen. Na het slippertje van het vorig seizoen heeft hij hiermee de orde weer hersteld en duidelijk gemaakt wie er kampioen behoort te zijn. Best of the rest werd Nico en de derde plaats werd door Michiel opgeëist.

Jos Moorman eiste het kampioenschap van groep 2 op en heeft het recht om te promoveren naar groep 1.

Hans Lucassen werd knap tweede nog vóór Joan Horst die tóch weer bij de top drie eindigde.

Groep 1 was halverwege augustus al begonnen met de voorbereiding op de komende Landelijke Competitie.

Er werden simultaan wedstrijden gehouden en vanaf de Algemene Vergadering op 26 augustus werd er ook serieus gedamd.

Per 31 december gaat Nico met 18 punten uit 10 wedstrijden aan de leiding gevolgd door Yuen met 16 punten uit 10 wedstrijden. Yuen overkwam iets wat hem niet of nauwelijks overkomt, op 2 december verloor hij van de veel lager geplaatste Walther Broekate. Yuen zal in het nieuwe jaar ongetwijfeld alle zeilen moeten bijzetten om aan het eind toch weer bovenaan te eindigen.

In groep 2 hervond Ernst Koster zijn oude vorm weer terug en bivakkeert vanaf de start in de bovenste regionen. Er wordt in deze groep verbeten geknokt om hogerop te komen want, zoals is afgesproken, zal groep 2 na de jaarvergadering in februari worden opgesplitst. Vermakelijk is wel dat er soms sterk wordt gespeeld maar ook op een schitterende manier wordt geblunderd. Op de laatste speeldag gaat Joan Horst aan de leiding, gevolgd door Bertus Noppers en Ernst Koster met resp. 1 en 2 punten achterstand. Dus tot aan de jaarvergadering zal er nog behoorlijk geknokt moeten worden om in groep 2a te geraken.

In een zinderende bekerfinale tussen Henk de Lange en Yuen Wong was het Henk die uiteindelijk met een remise aan het langste eind trok. Yuen moest winnen, omdat hij een hogere rating had dan Henk. Henk bouwde zijn partij rustig op en liet Yuen eigenlijk een beetje komen. Die tactiek betaalde zich uit, omdat Yuen wilde gaan forceren. Daardoor kwam hij op een bepaald moment slechter te staan. Yuen koos daarna eieren voor zijn geld en bood Henk remise aan die dat gretig accepteerde. Zo werd Henk dus bekerkampioen.

Vanwege het succes is besloten in het nieuwe seizoen weer de bekercompetitie in te lassen waarbij de eerste rondes alweer zijn gespeeld.

Met een 12-8 overwinning van het 2e team op Tamek werd het seizoen 2010-2011 afgesloten. Het team eindigde met 11 punten uit 11 wedstrijden op de 5e plaats welke een verbetering betekend t.o.v. het seizoen 2009-2010.

Ons derde team sloot moeizaam het tegenvallend seizoen af met een 17-3 nederlaag tegen Lelystad en eindigde daarmee op de 11e plaats.

Orfam 1 beëindigde de competitie in de Ereklasse zonder al te veel opzienbare zaken. Wél werd bekend dat enkele “topspelers” hebben aangegeven over te zullen stappen naar andere clubs. Voor ons levert dat een vervelende puzzel op omdat voor het nieuwe seizoen een spelerstekort ontstaat die niet opgevuld kan worden.

Besloten is dan ook dat benodigde spelers vanuit team 2 doorstromen naar team 1. Door team 3 op te heffen komen er weer spelers vrij die in het 2e plaats kunnen nemen.

Zoals werd verwacht werden de eerste partijen van zowel het eerste en het tweede met behoorlijke cijfers verloren. Gelukkig werden op de laatste speeldag de resultaten voor beide teams iets gunstiger door winst van het eerste team en een gelijkspel door het 2e team. Het 2e team staat met 2 punten uit 7 wedstrijden op de 11e plaats. Orfam 1 staat met 2 punten uit 7 wedstrijden op de 11e plaats.

Met nog twee wedstrijden te gaan gaat het team uitgerekend op de jubileumdag gestrekt met 3-9 tegen Balkbrug onderuit. De derde plaats is alleen nog haalbaar.

De winst met 8-4 tegen Ravenshorst Nijverdal heeft niet meer mogen baten. Het team is derde geworden en eventuele winst van Wierden zal op de stand geen invloed meer hebben.

In het nieuwe seizoen ging ons team voortvarend van start met een klinkende overwinning van 11-1 tegen Wierden 2. Daarop volgend werd met 8-4 verloren tegen Almelo 2, winst met 9-4 tegen Zwolle en een nipt gelijk spel tegen Eelen & Rhaan 1. Ten tijde van de jaarwisseling bivakkeert het team met 5 punten uit 4 wedstrijden op de 4e plaats met nog een inhaalwedstrijd tegen Nijverdal 2 tegoed.

Yuen scoorde in de Ereklasse met 9 uit 11, toch een opmerkelijke prestatie. Topscores in de Eerste klasse zijn Leo Springer en Nico Rosink elk met 14 punten uit 10 wedstrijden. Derde is Michiel met 11 uit 11

Henk Jansen was met 11 uit 11 de beste van het derde team. Peter Behrens is met 7 uit 9 tweede en Joan Horst met 7 uit 11 derde.

Op Provinciaal scoorde Peter Behrens weer als beste van zijn team. Met 10 punten uit 7 wedstrijden. Tweede werd Henk Jansen met 9 uit 7.

In het nieuwe seizoen presteerde Yuen het om tegen Marino Barkel te winnen (Mario was n.b. een aantal jaar geleden coach van de jeugd).

De jeugd heeft regelmatig te maken met een wisselend aantal leden. Door op de scholen les te geven en te kijken of er animo is om een aantal te verleiden ook te gaan dammen op de jeugdclub. Dit is en moeizaam proces. Zolang de kinderen nog op de basisschool zitten kun je ze nog wel houden, maar daarna is het af te wachten hoe lang je ze nog kunt houden. In het voortgezet onderwijs wordt er veel meer wordt verwacht en op vrijdag hebben ze vaak de voorkeur voor andere zaken dan dammen.

Walther, en tot voor kort, Tonnie Keijzer verzorgen de diverse activiteiten voor de jeugd. Gelukkig hebben we nog zo’n 8 á 9 jeugdleden en we hebben Fa. Diepenmaat als sponsor voor de jeugdclub weten binnen te halen.

Toch werd er stevig gedamd waarbij de “oudgedienden” nog wel de boventoon voerden. Kampioen onderlinge competitie werd Ayla Nur, 2e werd Myrna Winters en 3e Jelle Loosveld.

Bij het sneldammen werd Ayla eerste en Koen Kremer 2e gevolgd door Jurrien Loosveld. Helaas moesten Jurrien en Jelle noodgedwongen afscheid nemen van de jeugdclub.

Twee teams, De Regenboog en De Zonnebloem, zijn naar Westerhaar gegaan om zich te proberen te plaatsen voor de finale om het Kampioenschap van Overijssel.

Ze hebben de finale helaas niet gehaald en werden resp. 7e en 8e.

Het schooldamtoernooi om het kampioenschap van Borne kon wegens te weinig deelname helaas niet doorgaan. We zullen het op een later tijdstip (14 maart 2012) opnieuw organiseren.

Op 2 juli werd, ditmaal bij Fons ten Broeke, weer het Dammen op de Boerderij georganiseerd. Er was een behoorlijke toeloop en die lieten zich de koffie en krentewegge goed smaken. Daarna werd er voor de dammers een competitie in twee groepen samengesteld. Voor de dames was er naast de spellen een bezoekje aan een nabijgelegen kaasboerderij. Naast het kaasproeven was er ook een wedstrijdje raden aan toegevoegd. Winnaar daarvan werd Rosa Bosch die een mooi beeldje in ontvangst mocht nemen. Aan het eind kon aan Joke de vriendin van Fons de eerste prijs uitgereikt worden. Ria Vetketel en Leonie Hasselerharm werden resp. 2e en 3e.

Deze dames ontvingen elk een wisselprijs als spiegel waar een boerderijtafereel is ingegraveerd.

In groep 1 werd Yuen met 1 punt voorsprong eerste, gevolgd door Niels 2e en Henk de Lange op de 3e plaats.

In de 2e werd Bertus Noppers eerste, maar voor de 2e plaats moest er een barrage worden gespeeld die uiteindelijk door Richard Vollenbroek werd gewonnen en daarmee Joan Horst naar de 3e plaats verwees.

Na deze inspanningen kon worden begonnen aan de barbecue die op de bekende uitstekende wijze door de organisatie was verzorgd.

Wat ook niet door kon gaan was onze aanwezigheid op de Melbuulndagen. De hoofdzakelijke reden was de late fabrieks-/bouvakvakantie een daardoor te weinig vrijwilligers. Het is jammer, maar we zullen zien of we het het komende jaar doorgang kunnen laten vinden.

Dit jaar waren er in verband met het jubileum een aantal extra activiteiten georganiseerd waar de nodige vrijwilligers benodigd waren. Het is erg prettig dat er veel leden zijn die belangeloos hun medewerking verlenen aan de diverse activiteiten. Daarvoor wil het bestuur aan iedereen een welgemeende dank uitspreken.

Een extra dank willen uitspreken voor Tonnie Keijzer die belangeloos zich heeft ingezet en vanwege drukke werkzaamheden zijn medewerking heeft moeten beëindigen.

Rest me jullie nog een voorspoedig, gelukkig, succesvol en sportief jaar 2012 toe te wensen.

Opgemaakt, januari 2012

E. Koster, secretaris